چگونه میتوان اثر تورمی گرانی بنزین را خنثی کرد؟
جمعه، هشتم خرداد 1394
یک عضو هیات علمی موسسه نیاوران معتقد است: تورم زیادی از بابت افزایش قیمت بنزین در کشور بهوجود نخواهد آمد. اما وی تکنولوژی تولید را وابسته به سوخت فسیلی میداند که باید در کنار گسترش پوشش حملونقل عمومی، اصلاح شود.
علی مزیکی در گفتوگو با اقتصادنیوز، در مورد افزایش قیمت بنزین و حاملهای سوخت و تاثیر آن بر تورم گفت: این موضوع بیش از حد واضح است، ما باید قیمت فرآوردهای سوختی را حتی بیش از قیمت جهانی برسانیم، چرا که مصرف این سوختهای فسیلی آلودگی ایجاد میکند و وقتی هزینه این آلودگی را از مصرف کننده نگیرید در حقیقت هوای پاک را به رایگان در اختیار مصرف کننده سوخت فسیلی مثل بنزین قرار دادهاید.
این عضو هیات علمی موسسه نیاوران افزود: دلیل اینکه همچنان بعد از اجرای چند پروژه، قیمت بنزین از قیمت جهانی پایینتر است این است که معمولا در ایران قیمت بنزین یک مساله اقتصاد سیاسی محسوب میشود. عدهای تصور میکنند چون ایران نفت خیز است و نفت جزو منابع ملی ماست میتوانیم و باید به دلخواه مصرف کنیم. توجیه این افراد سخت است که مثلا میتوانیم این منبع را در جایی دیگر و به صورت بهینه مصرف کنیم، مثلا به کسی که نیاز بیشتری دارد بفروشیم و به رفاه بیشتری دست پیدا کنیم.
وی در خصوص ارزان بودن انرژی در ایران تصریح کرد: مدتهای زیادی این سوخت فسیلی در ایران به قیمت ارزان در دست مصرفکننده قرار میگیرد و مصرفکنندگان به مصرف ناکارآمد آن عادت کرده اند. الان اگر بخواهیم با افزایش قیمت، مصرف آنها را بهینه کنیم، دچار سختی و مشکلاتی میشویم. به این دلیل که عادات مصرفی ما در ایران بدین گونه شکل گرفته و در اصطلاح اقتصادی اکنون در ایران سوختهای فسیلی کالاهای کمکششی محسوب میشوند. در بعضی موارد جایگزینی هم برای آنها وجود ندارد. به طور مثال اگر فرد بخواهد وسیله حمل و نقل عمومی را جایگزین کند، به دلیل پوشش ضعیف حمل و نقل عمومی این امکان برای مصرف کننده به وجود نمیآید. بنابراین دولت باید گسترش حملونقل عمومی انجام میداد که تا به حال انجام نداده است.
مزیکی در پاسخ به این سوال که افزایش تورم را چطور پیشبینی میکنید؟ گفت: در مورد افزایش تورم هرچند به طور طبیعی این افزایش اتفاق خواهد افتاد اما به نظر، افزایش زیادی در تورم نداریم. هر چند در اقتصاد ایران راه دیگری هم نداریم. دولت میتواند برای محدود کردن آثار تورمی این سیاست راههای پیشگیرانه را درپیش گیرد. به طور مثال تکنولوژی حملونقل ما وابسته به سوختهای فسیلی است و افزایش قیمت این سوختها ممکن است منجر به انتقال تورم شود. بنابراین دولت میتواند در مورد کالاهای اساسی در نقاط دور دست که هزینه حمل زیادی متحمل میشوند حمایتی انجام دهد. و البته از آن مهمتر در خصوص گسترش پوشش حمل و نقل عمومی درون شهری و بین شهری دولت بایستی هرچه سریعتر اقدامات جدی و اساسی در زمینه افزایش پوشش و بهبود تکنولوژی صورت دهد. شایان ذکر است که این کار تنها با به وجود آمدن یک رویکرد بلند مدت در دولت امکانپذبر بوده و بسیار حیاتی است.
فایل مصاحبه